Artykuły na firmowym blogu nie przynoszą Twojej firmie realnych korzyści? To znaczy, że są mało atrakcyjne dla czytelników lub nie wyświetlają się na wysokich pozycjach w Google. Aby poprawić oba wskaźniki, konieczna jest optymalizacja treści zgodnie z zasadami SEO i UX.
Spis treści:
-
- Po co Ci w ogóle artykuły na blogu?
- Czym jest optymalizacja strony www?
- Jak zoptymalizować content na stronie?
- Co obejmuje optymalizacja tekstów na blogu?
- Jakie narzędzia do optymalizacji treści pod SEO i UX?
- Jakie są efekty optymalizacji treści pod SEO i UX?
- Czy TEN artykuł osiągnął wysoką pozycję w Google?
Po co Ci w ogóle artykuły na blogu?
Aby zrozumieć istotę optymalizacji treści, trzeba cofnąć się do początku… Masz stronę firmową? Powinieneś prowadzić także firmowego bloga. Powie Ci to „każdy szanujący się marketingowiec”. W odpowiedzi najlepiej odbić piłeczkę i zapytać – po co?
Treści na blogu firmowym mają realizować konkretne działania dla Twojego biznesu:
-
- Poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania
- Generowanie ruchu na stronie firmowej
- Pozyskiwanie ruchu z mediów społecznościowych
- Wspieranie działań SEO
- Budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie
- Rozwój społeczności skupionej wokół marki
- Zwiększenie współczynnika konwersji na stronie
Brzmi całkiem rozsądnie. I pokazuje, jak duże znaczenie może mieć publikacja artykułów na firmowym blogu. Oczywiście pod warunkiem, że jest ubrana w odpowiednie ramy.
A co w sytuacji, kiedy na Twoim blogu są już opublikowane treści, ale nie przynoszą firmie żadnych korzyści? Pod żadnym pozorem ich nie usuwaj. To bardzo cenny content, który po prostu trzeba poprawić. I tu pojawia się „cała na biało” optymalizacja treści na firmowym blogu. Co to tak naprawdę oznacza? Wyjaśnię to na przykładzie jednej z moich ostatnich realizacji.
Czym jest optymalizacja strony www?
O czym ja właściwie mówię? Czym jest optymalizacja tekstów pod SEO na Twojej stronie?
Przykład 1. Na pewno masz znajomą, znajomego lub członka rodziny, który zawsze potrafi w prosty sposób wytłumaczyć konkretną rzecz. Do tego robi to tak, że słuchasz go z niekłamanym zaciekawieniem. A może sam masz takie zdolności? Artykuły na firmowym blogu powinny być trochę jak taki znajomy, który ciekawie opowiada i tłumaczy nawet zawiłe rzeczy. Nie mylić z „Wujek Dobra Rada”. To ma być merytoryczny „wujek”.
Przykład 2. Z pewnością sam każdego dnia przeglądasz wiele stron internetowych w poszukiwaniu konkretnych informacji. Podczas buszowania po Internecie trafiasz na różne treści. Jedne są kompletnie niezrozumiałe, a inne w prosty i jasny sposób tłumaczą daną kwestię. Które mają dla Ciebie większa wartość? Ja bym postawił na klarowny przekaz. W końcu szukam rozwiązania problemu, a nie kolejnego problemu…ze zrozumieniem tekstu.
Przykład 3. Wyobraź sobie, że czytasz treść sejmowej ustawy. Nic nie rozumiesz. Następnie wchodzisz na stronę wyświetlającą się wysoko w wyszukiwarce Google, gdzie znajdujesz proste wyjaśnienie założeń tego dokumentu. Optymalizacja treści na stronie to proces pozwalający przekształcić zawiłą treść do formy przystępnej dla czytelnika.
Optymalizacja treści to takie przełożenie informacji, aby:
-
- była zrozumiała i przystępna dla czytelnika,
- pozwalała się łatwo znaleźć w organicznych wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj, że UX i SEO to dwa nieodzowne aspekty jednego tekstu. Dlaczego? Oto główne powody.
1. Przyjazny użytkownikowi (UX) tekst, który będzie zajmował niską pozycję w Google, nie zostanie odnaleziony przez odbiorcę.
2. Niezrozumiały tekst znajdujący się na pierwszej pozycji w wyszukiwarce Google nie będzie miał dla użytkownika żadnej wartości.
Dlatego, optymalizacja SEO i UX tekstów zawsze powinna iść w parze. Bez SEO klient w ogóle nie znajdzie Twojego tekstu, a więc i Twojej firmy. Bez UX uzna Cię za słabego specjalistę w danej dziedzinie, ponieważ nie potrafisz prosto wytłumaczyć mu danej kwestii.
Jak zoptymalizować content na stronie?
Zostawmy jednak teorię i przejdźmy do praktyki… Znaczenie pojęcia „optymalizacja treści” wyjaśnię Ci na przykładzie jednej z moich ostatnich realizacji. Case study dotyczy firmy usługowej działającej w branży automotive. Artykuły na ich firmowym blogu mają charakter informacyjno-poradnikowy. Dostarczają wiele przydatnych wskazówek dotyczących codziennej eksploatacji samochodu w domu lub firmie. Poniżej publikuję listę fraz kluczowych (keywords) dla poszczególnych artykułów oraz średnią miesięczną liczbę wyszukiwań dla kolejnych fraz.
Fraza kluczowa | Średnia miesięczna liczba wyszukiwań |
wymiana opon na zimowe | 40500 |
klucz dynamometryczny | 40500 |
kontrolki w samochodzie | 33100 |
bagażnik dachowy | 18100 |
jak często wymieniać olej | 8100 |
czujnik halla | 4400 |
jak dobrać ciśnienie w oponach | 3600 |
jazda na suwak | 3600 |
jakie ciśnienie w oponach | 2900 |
oznaczenia oleju silnikowego | 1900 |
jak przerejestrować samochód | 1300 |
przechowywanie opon | 1000 |
jak sprzedać auto | 590 |
regeneracja przekładni kierowniczej | 480 |
droga hamowania | 390 |
etykiety opon | 210 |
filtr powietrza w samochodzie | 210 |
pozycja za kierownicą | 170 |
jak dbać o samochód | 110 |
obowiązkowe wyposażenie pojazdu | 110 |
pasek klinowy w samochodzie | 90 |
jak dbać o akumulator w samochodzie | 70 |
czy warto kupować zamienniki | 50 |
jak przygotować auto do zimy | 40 |
sezonowa wymiana opon | 40 |
jak wybrać opony | 40 |
zakup używanego auta | 30 |
filtr kabinowy w samochodzie | 30 |
zmęczenie za kierownicą | 20 |
jak działają klocki hamulcowe | 20 |
czy można wymienić tylko dwie opony | 20 |
kiedy kupić opony | 10 |
jak wybrać olej silnikowy | 10 |
jakie felgi do opon zimowych | 10 |
jak odpalić auto na mrozie | 10 |
jak działają wycieraczki | 10 |
jak przygotować auto do podróży | 10 |
Przedmiotem wspomnianej optymalizacji było 37 artykułów na firmowym blogu. Wspólnie z Klientem założyliśmy 4 cele do zrealizowania:
- Zwiększenie wartości merytorycznej tekstów
- Ujednolicenie treści na firmowym blogu
- Optymalizacja tekstów pod kątem UX i SEO
- Poprawa widoczności artykułów w Google
Przed rozpoczęciem prac potrzebna była analiza materiałów na stronie. Czego dotyczyła weryfikacja?
- Zawartość merytoryczna
Obok rozbudowanych artykułów na blogu znajdowało się sporo tekstów, które wymagały rozwinięcia.
- Forma tekstów
Treści na przestrzeni lat przygotowywało kilku autorów. W efekcie teksty były zróżnicowane pod względem jakości, struktury i narracji.
- Frazy kluczowe
Treści nie były optymalizowane pod kątem określonych słów kluczowych. To w oczywisty odbijało się na ich (nie)widoczności w Google.
- Linkowanie wewnętrzne
Brakowało linkowania pomiędzy poszczególnymi artykułami o zbliżonej tematyce.
- Meta tags
Z tym było różnie. W większości przypadków brakowało meta title i description. Te, które były, wymagały optymalizacji.
Chcesz sprawdzić stan optymalizacji tekstów na Twoim blogu?
Co obejmuje optymalizacja tekstów na blogu?
Dobry plan to podstawa sukcesu. Jednakże, jak mawia klasyk: „Samo się nie zrobi”. Oto kilka podstawowych informacji dotyczących wspomnianego case study:
-
- Klient: Firma usługowa działająca w branży automotive
- Przedmiot zlecenia: 37 artykułów na firmowym blogu
- Czas realizacji zlecenia: 3 miesiące
- Aktualizacja treści: okres od sierpnia do października 2023
- Wykorzystane narzędzia: Google Keyword Planner, Contadu, Jasnopis, Language Tool
A więc do dzieła! Tak to wyglądało w praktyce. Kolejność działań nieprzypadkowa:
- Aktualizacja fraz kluczowych
Do poszczególnych artykułów przypisałem konkretne słowa kluczowe pod optymalizację SEO.
- Budowa tytułów z uwzględnieniem keywords
Większość tytułów zbudowałem w formie pytań, które pokrywały się z frazami kluczowymi.
- Ujednolicenie struktury tekstów
„Rozbiłem” bloki tekstu. Podzieliłem treść na śródtytuły i akapity. Zastosowałem listy wypunktowane dla większej czytelności treści.
- Wprowadzenie narracji pierwszoosobowej
Stworzyłem spójną narrację we wszystkich tekstach. Postawiłem na krótkie zdania napisane językiem zrozumiałym dla przeciętnego użytkownika samochodu.
- Rozbudowa treści
Rozwinąłem treści, aby wyczerpać dany temat i dostosować długość do tekstów konkurencji.
- Nasycenie frazami kluczowymi
W treści umieściłem słowa kluczowe oraz pokrewne frazy. Zadbałem o odpowiednie nasycenie, ale bez uszczerbku na czytelności tekstu.
- Budowa linkowania wewnętrznego
Powiązałem ze sobą odnośnikami zbliżone tematycznie artykuły.
Jakie narzędzia do optymalizacji treści pod SEO i UX?
Optymalizacja treści to przede wszystkim praca organiczna czy „białkowa” (nie wiem dlaczego, ale nie cierpię tego określenia). Obecnie trudno ją w pełni zautomatyzować. Warto jednak skorzystać ze wsparcia kilku przydatnych narzędzi SEO i UX. Po co? Chociażby po to, żeby nie sprawdzać ręcznie, czy na pewno dana fraza znalazła się w tekście. Ok, jest przecież CTRL+F w Wordzie. A co w sytuacji, gdy keyword będzie umieszczony w odmienionej formie? Szkoda na to czasu.
Ja korzystam z narzędzi. Przyspieszają część analityczną pracy nad optymalizacją treści na blogu. Oto programy, które wykorzystuję w czasie pracy.
Internauta szuka rozwiązania problemu lub omówienia konkretnego zagadnienia. Twój artykuł kompleksowo wyjaśnia tę kwestię. A słowo kluczowe jest elementem łączącym użytkownika z odpowiedzią na jego pytanie. Google Keyword Planner pozwala mi wybrać frazy, które wpisują Internauci podczas poszukiwania określonych informacji. Do jednego artykułu pasuje wiele fraz. Google Keyword Planner pomaga mi określić najpopularniejsze słowa kluczowe, które generują największy ruch.
Czas teraz na narzędzie wspomagające optymalizację SEO tekstu pod kątem konkretnych fraz. Contadu analizuje konkurencyjne witryny znajdujące się najwyżej w wynikach wyszukiwania (TOP 10). Na tej podstawie tworzy wzorcowe wymagania dla tekstu. Wśród nich znajduje się długość artykułu, struktura i zawartość nagłówków oraz nasycenie odpowiednimi słowami. Mnie pozostaje się do tych wymagań zastosować i jak najbardziej zbliżyć do ustalonego wzorca. Jeśli mam już gotową treść, to Contadu pomaga mi wykonać audyt SEO i wskazać elementy tekstu wymagające poprawy.
Skoro zrobiłem już „serwis SEO silnika” tekstu, to czas zamknąć maskę i zadbać o wygląd zewnętrzny. Language Tool sprawdza pisownię, styl i gramatykę. Zwraca uwagę na pojedyncze wyrazy, człony lub całe zdania. Pomaga mi doszlifować tekst oraz wyłapać i poprawić błędy językowe.
Mam już zoptymalizowany i poprawny językowo tekst. Teraz pora na jego uproszczenie. Ty także pewnie nie lubisz długich, zawiłych zdań czy niezrozumiałych słów. Każdą rzecz można wytłumaczyć w sposób prosty. I Jasnopis skutecznie dyscyplinuje mnie w zachowaniu czytelności tekstu.
Narzędzia pomagają w analizie i sugerują problematyczne obszary tekstu. Póki co nie zastępują człowieka. I to mi pasuje. Pomyślisz sobie – po co on mi pokazuje prostą instrukcję optymalizacji tekstów na moim blogu? Nie martw się. Nie zachęcam, żebyś robił to samodzielnie. Niech każdy z nas zajmie się tym, na czym zna się najlepiej. Chcę Ci tylko pokazać, że budowa tekstów na stronie to nie działanie „na czuja”. Tutaj potrzebna jest dokładna analiza konkurencji i przygotowanie lepszego przekazu od nich. Firmy konkurują ze sobą nie tylko na produkty i usługi, ale także na wiedzę dostarczaną odbiorcom.
Jakie są efekty optymalizacji treści pod SEO i UX?
Wrócę na chwilę do mojego case study. Klient zweryfikował zawartość merytoryczną treści i zaktualizował artykuły na blogu. Oczywiście nie wszystkie zmiany były od razu widoczne w Google. Indeksowanie zajmuje od kilku dni do nawet kilku tygodni. Po około miesiącu od publikacji w Contadu sprawdziłem parametr content score oraz pozycje w Google. Zrobiłem to także przed aktualizacją treści. Efekty optymalizacji tekstów przedstawia poniższa tabela, w której zestawiłem:
-
- wskaźnik Content Score tekstów przed optymalizacją,
- wskaźnik Content Score tekstów po optymalizacji,
- pozycję w Google przed optymalizacją,
- pozycję w Google po optymalizacji.
Content score sierpień 2023 | Content score styczeń 2024 | Pozycja w Google sierpień 2023 | Pozycja w Google styczeń 2024 |
14 | 67 | >100 | 22 |
18 | 62 | >100 | 20 |
22 | 82 | >100 | 77 |
24 | 80 | >100 | 38 |
24 | 64 | 18 | 6 |
25 | 64 | >100 | 32 |
26 | 76 | >100 | 7 |
29 | 73 | >100 | 15 |
29 | 70 | >100 | 16 |
30 | 74 | >100 | 7 |
30 | 66 | 11 | 7 |
32 | 72 | >100 | 97 |
32 | 77 | >100 | 3 |
34 | 76 | 2 | 2 |
36 | 81 | >100 | 4 |
36 | 70 | 12 | 5 |
36 | 81 | 3 | 4 |
37 | 74 | >100 | 12 |
39 | 73 | >100 | 11 |
40 | 74 | 2 | 1 |
43 | 71 | 5 | 2 |
43 | 76 | 13 | 12 |
44 | 81 | >100 | 3 |
45 | 84 | 5 | 5 |
45 | 72 | 8 | 7 |
45 | 63 | 9 | 10 |
48 | 76 | 3 | 4 |
48 | 83 | 17 | 5 |
49 | 76 | >100 | 25 |
49 | 86 | 1 | 1 |
51 | 77 | 1 | 1 |
51 | 68 | 2 | 2 |
52 | 79 | 3 | 2 |
53 | 69 | 3 | 2 |
59 | 83 | 3 | 3 |
66 | 86 | 13 | 12 |
76 | 86 | 6 | 6 |
Optymalizacja pomaga w pozycjonowaniu strony. Wzrost pozycji w Google poprawia widoczność adresu URL i generuje większy ruch. Odbiorca po wejściu na stronę otrzymuje rozwiązanie problemu lub wyjaśnienie danego zagadnienia w przystępnej i czytelnej formie. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu może zgłębić swoją wiedzę na pokrewne tematy. A żeby nie było tak zupełnie altruistycznie, to w tekstach pojawiają się nawiązania do konkretnych usług oferowanych przez firmę. Oczywiście powiązanych z tematem poruszonym w artykule.
Dostarczając wartościowych informacji, firma buduje wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Rośnie rozpoznawalność marki i zaufanie Klientów. To przekłada się na sprzedaż. Tym samym realizowane są wszystkie cele przedstawione w pierwszym akapicie tego artykułu.
Czujesz, że treściom na Twoim blogu czegoś brakuje? A może dopiero zaczynasz publikować i chcesz, aby teksty na firmowym blogu były czytelne, atrakcyjne i zgodne z zasadami SEO?
Czy TEN artykuł osiągnął wysoką pozycję w Google?
Aktualizacja 6 czerwca 2024 r.
Mówią, że szewc bez butów chodzi. Skoro napisałem artykuł o optymalizacji treści, to chyba…powinien być dobrze zoptymalizowany prawda? Teoretycznie tak. A jak jest w praktyce? Zacznijmy od początku.
Do optymalizacji tekstu pod SEO użyłem Contadu. Wynik optymalizacji zamieszczam poniżej.
Robot Google zaindeksował stronę relatywnie szybko. Zajęło to około tygodnia. Szybko, bo artykuł o żywności funkcjonalnej pisany dla jednego z klientów i opublikowany 8 grudnia 2023 roku zaindeksował się dokładnie 25 maja tego roku. Tak więc cieszę się, bo mogło być gorzej.
Tak wygląda obecnie pozycja strony w Google na frazę optymalizacja treści. Zmiany w ciągu ostatnich 3 miesięcy obrazuje powyższy wykres. Wynik osiągnąłem bez pozyskiwania linków do strony. No ok…wrzuciłem zajawkę do artykułu na Facebooka. No co? Naturalny link. 🙂
Na początku maja udało mi się dogonić konkurencję z pierwszej strony Google. A 6 czerwca wpis znalazł się tuż za podium wyników wyszukiwania Google. Teraz czas na obserwację ruchu na stronie.
Jeśli chcesz zweryfikować swoje treści SEO i zoptymalizować strony o niskim ruchu, to skontaktuj się ze mną. Sprawdzę dla Ciebie zawartość strony i zaproponuję konkretne rozwiązania.
Źródła:
https://www.socialmediatoday.com/news/the-benefits-of-blogging-20-stats-business-owners-need-to-know-infograph/511816/
https://www.websiterating.com/pl/research/blogging-statistics-facts/
123abc
Napisz do mnie
NIP 881-140-57-75
ul. Cybińska 43/4
62-020 Swarzędz
kom. +48 539996994
mail kontakt[małpa]pawelgibek.pl
0 komentarzy